Januari
7/1/2013 tot 11/1/2013
Ik ben geweldig! Wat trek ik aan?
Wat kunnen onze peuters eigenlijk al veel!
We verwelkomen nieuwe vriendjes in de klas en we tonen aan elkaar wat we goed kunnen.
Welkom: Nayla, Asahel, Caelyn, Sandro en Farah
- We maken samen een grote toren met de reuzeblokken
- We nemen een afdruk van onze handen (kale boom)
- We maken voederballen voor de vogels buiten
- ...
Boeken die bij dit thema gebruikt worden:
* Mama kriebelt Jules, A.Berebrouckx, Zwijsen
* Mag ik eens in je luier kijken? Guido van Genechten, Clavis
wat breng ik mee voor dit thema?
- voederballen
- kledij dat te klein is.
(we brengen dit weg naar ons eigen kinderdagverblijf)
14/1/2013 tot 25/1/2013
Dokter Jules
-
Boeken die bij dit thema gebruikt worden:
wat breng ik mee voor dit thema?
- Dokterstasje
- Doos zakdoekjes
- Doos zakdoekjes
28/1/2013 tot 1/2/2013
We vieren feest! (Verjaardag van Jules)
-
Boeken die bij dit thema gebruikt worden:
wat breng ik mee voor dit thema?
-
NOVEMBER
19 november tot 28 november
Herfst: Jules in het bos
We spelen met kabouters en paddenstoelen
We gaan op kabouterwandeling in het ‘bos’ (op schooldomein) en vinden een
schat.
We gaan appels plukken en kastanjes & blaadjes rapen in de boomgaard.
We leren het liedje ‘Op een grote paddenstoel’.
We maken modder!
Kabouters:
-
Flap uit boek van kabouters en
dieren,Rien Poortvliet, Unieboek NV
-
Flap uit boek van kabouters en hun
familie, Rien Poortvliet, Unieboek NV
-
Prenten uit prentenboek: De
kaboutermuts, B. Weninger/ J. A. Rowe, de vier windstreken
Herfst:
-
Hopla: herfst, Het bronzen huis
-
In de blaadjes schoppen,Selma
Noort/Harmen van Straaten, Zwijsen thuis
-
Wat nu Olivier?, Phyllis Root/
Christopher Denise, Lemniscaat
-
Bertje Beer: Hoedje in de wind,
Lee Davis, Zirkoon
-
Bo en Babs in de wind, Marijke Ten
Cate,Clavis peuter
-
Karel in de herfst,Liesbeth
Slegers,Clavis peuter
-
Nellie en Cezar: Herfst, J. van
Coille,Averbode
-
Musti: herfstpret, Standaard
uitgeverij
-
Musti in de regen, Standaard
uitgeverij
-
De spin die het te druk had, Eric
Carle, Gottmer Haarlem
5 november tot 16 november
Het huis van Jules
Tijdens dit thema spelen en werken we rond het thema “De familie van Jules/Het huis van Jules”
Tijdens de tweede week krijgen we bezoek van een
verdrietig vingerpopje, maar gelukkig is het vingerpopje Jules op bezoek om hem
te troosten. Hij nodigde hem zelfs uit bij zijn poppenfamilie. We puzzelden een
foto van Jules of zijn zus Marie in elkaar , en proberen armen en benen
de juiste plaats te geven.
Dinsdag maken we kennis met heel
de poppenfamilie van Jules: opa, zus, mama en papa,… en we proberen een
handpop van onszelf te maken. We leren een nieuw poppenkastlied a.d.h.v. enkele
leuke opdrachtspelen en spelen een memorie over Jules zijn familie.We kijken
naar een aflevering van de klas- Tik-tak: “Popjes dansen in het rond”
Woensdag ….
Boeken die bij dit thema gebruikt worden:
* Het huis van Jules, Annemie Berebrouckx, Zwijsen
15 oktober tot 26 oktober
Wiebelbillenboogie!
We hebben in onze klas een mooi boek gevonden, …
En op onze computer vinden we dat verhaal ook terug, …
Beide gaan over een papa olifant die op zijn twee kinderen gaat passen.
We gaan de fundel bekijken, dansen, poppenkast spelen, een slurf knutselen, …
We maken onze fundeltas klaar om uit te lenen.
En op onze computer vinden we dat verhaal ook terug, …
Beide gaan over een papa olifant die op zijn twee kinderen gaat passen.
We gaan de fundel bekijken, dansen, poppenkast spelen, een slurf knutselen, …
We maken onze fundeltas klaar om uit te lenen.
1 oktober tot 12 oktober
Bonte kleuren
Wij gaan werken rondom het thema 'Bonte kleuren'.
Je kunt deze week ook thuis aan het thema 'Bonte kleuren' meewerken.
- Benoem de kleuren voor je peuter. Vooral de hoofdkleuren rood, geel en blauw zullen je peuter misschien bekend voorkomen. Ook groen en oranje komen in dit thema aan bod.
- Laat je peuter de kleuren opnoemen die hij/zij kent.
- Een spelletje: twee voorwerpen zoeken die dezelfde kleur hebben.
- Je peuter laten experimenteren met verf en kleuren is heel belangrijk.
Je kunt deze week ook thuis aan het thema 'Bonte kleuren' meewerken.
- Benoem de kleuren voor je peuter. Vooral de hoofdkleuren rood, geel en blauw zullen je peuter misschien bekend voorkomen. Ook groen en oranje komen in dit thema aan bod.
- Laat je peuter de kleuren opnoemen die hij/zij kent.
- Een spelletje: twee voorwerpen zoeken die dezelfde kleur hebben.
- Je peuter laten experimenteren met verf en kleuren is heel belangrijk.
Daar horen ook vuile handen bij of vingerverven!
Enkele boekentips:
- Alle kleuren van de regenboog, Bassède F.
- Jules kiest geel en blauw, Berebrouckx A.
- Het grote flap-uit boek van muis, Cousins L.
- De vrolijke wereld van Dribbel, Hill E.
- Het kleine kleuren- koetje, Schroder en Busser
We gaan heel wat ontdekken over kleuren. Dat je een nieuwe kleur krijgt door twee kleuren te mengen, bijvoorbeeld. Of wat er gebeurt met de kleur van water als je rood zijdepapier inlegt.
• Elke dag krijgt een kleur:
Maandag: geel
Dinsdag: blauw
Woensdag: groen
Donderdag: rood
Vrijdag: zoveel mogelijk kleuren
In het voorleesverhaal van Jules mengt Jules gele en blauwe verf. Papa verft zijn kamer groen.
Het is mogelijk dat je peuter moeite heeft om kleuren te herkennen. Peuters staan nog pas aan het begin van hun ontwikkeling. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken. Denk zeker niet te vlug aan kleurenblindheid. Kinderen kunnen pas op latere leeftijd (5 à 6 jaar) daarop getest worden.
Enkele boekentips:
- Alle kleuren van de regenboog, Bassède F.
- Jules kiest geel en blauw, Berebrouckx A.
- Het grote flap-uit boek van muis, Cousins L.
- De vrolijke wereld van Dribbel, Hill E.
- Het kleine kleuren- koetje, Schroder en Busser
We gaan heel wat ontdekken over kleuren. Dat je een nieuwe kleur krijgt door twee kleuren te mengen, bijvoorbeeld. Of wat er gebeurt met de kleur van water als je rood zijdepapier inlegt.
• Elke dag krijgt een kleur:
Maandag: geel
Dinsdag: blauw
Woensdag: groen
Donderdag: rood
Vrijdag: zoveel mogelijk kleuren
In het voorleesverhaal van Jules mengt Jules gele en blauwe verf. Papa verft zijn kamer groen.
Het is mogelijk dat je peuter moeite heeft om kleuren te herkennen. Peuters staan nog pas aan het begin van hun ontwikkeling. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken. Denk zeker niet te vlug aan kleurenblindheid. Kinderen kunnen pas op latere leeftijd (5 à 6 jaar) daarop getest worden.
Ons versje/liedje:
Mijn rode hand steek ik omhoog,
mijn gele wijst omlaag.
Mijn rode lippen kussen jou,
ik zie je heel er graag!
Mijn rode hand steek ik omhoog,
mijn gele wijst omlaag.
Mijn rode lippen kussen jou,
ik zie je heel er graag!
SEPTEMBER
17 september tot 28 september
Wat ben ik geweldig!
We gaan werken rondom het thema 'Wat ben ik geweldig'.
Voor onze activiteiten zijn we nog op zoek naar de volgende materialen:
- lege zakdoekdozen
- dobbelstenen
- vierkante dozen
- nog steeds familiefoto's
Voor onze activiteiten zijn we nog op zoek naar de volgende materialen:
- lege zakdoekdozen
- dobbelstenen
- vierkante dozen
- nog steeds familiefoto's
Kan je ons hieraan helpen? Dan mag je de materialen meebrengen. Schrijf
de naam van je peuter op de materialen die je graag terugkrijgt.
Peuters vinden hun eigen lichaam geweldig. Ze vinden het meestal ook fijn als je opmerkt dat ze gegroeid zijn. Je kunt thuis ook prettige dingen doen rondom het lichaam en de lichaamsdelen.
- Benoem de lichaamsdelen terwijl je je peuter wast of aankleedt.
- Vergelijk de ledematen van je peuter met die van jou. Wat is er anders? De jouwe zijn groter, langer. Wat is hetzelfde? Je hebt net zoals je peuter een elleboog,handen, voeten, tenen,... Verwoord dit voor je peuter.
- Peuters houden van 'kriebelspelletjes'. In dit thema wordt er veel gewerkt rondom de zintuigen, kriebelen, voelen, enz.
- doe een spiegelspel: neem een houding aan voor de spiegel en laat je peuter die nadoen (naast jou).
Peuters vinden hun eigen lichaam geweldig. Ze vinden het meestal ook fijn als je opmerkt dat ze gegroeid zijn. Je kunt thuis ook prettige dingen doen rondom het lichaam en de lichaamsdelen.
- Benoem de lichaamsdelen terwijl je je peuter wast of aankleedt.
- Vergelijk de ledematen van je peuter met die van jou. Wat is er anders? De jouwe zijn groter, langer. Wat is hetzelfde? Je hebt net zoals je peuter een elleboog,handen, voeten, tenen,... Verwoord dit voor je peuter.
- Peuters houden van 'kriebelspelletjes'. In dit thema wordt er veel gewerkt rondom de zintuigen, kriebelen, voelen, enz.
- doe een spiegelspel: neem een houding aan voor de spiegel en laat je peuter die nadoen (naast jou).
Boeken in thema:
- Berebrouckx A, Mama kriebelt Jules.
- Godon I., Nellie & Cezar voelen en proeven en ...
- Newcome Z., Van top tot teen.
Ons liedje in thema:
Ik kriebel op je buikje, je buikje is zo zacht.
Ik kriebel op je buikje tot je lacht.
Kriebel kriebel kriebel kriebel kriebel en ik wacht.
Kriebel kriebel kriebel kriebel tot je lacht.
Variatie:
- Kriebel op je rugje ...
- Kriebel op je neusje...
- Kriebel op je armen ...
- Berebrouckx A, Mama kriebelt Jules.
- Godon I., Nellie & Cezar voelen en proeven en ...
- Newcome Z., Van top tot teen.
Ons liedje in thema:
Ik kriebel op je buikje, je buikje is zo zacht.
Ik kriebel op je buikje tot je lacht.
Kriebel kriebel kriebel kriebel kriebel en ik wacht.
Kriebel kriebel kriebel kriebel tot je lacht.
Variatie:
- Kriebel op je rugje ...
- Kriebel op je neusje...
- Kriebel op je armen ...
3 september tot 14 september
Geen opmerkingen:
Een reactie posten